Schoolschermen nieuwe stijl

Kinderen vinden schermen leuk om samen te spelen. Op straat zie je al kinderen met stokken spelen en ridders nadoen. Ook in de schermzaal zijn veel kinderen enthousiast bezig met het leren en spelen van het schermspel. Schermen is een uitdagende sport om aan te leren en spreekt tot de verbeelding door de vele films van “de drie musketiers” , “Zorro” en “Ivanhoe”.

Vandaar dat de Koninklijke Nederlandse Algemene Schermbond (KNAS) voor de jongste jeugd een aangepaste schermvorm heeft ontwikkelt: het schoolschermen basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De opbouw van het schermspel sluit aan bij de beleving en mogelijkheden van deze leeftijds-groep.

 George Derop en Arvid Oostveen zijn de initiatiefnemers en schrijvers van deze nieuwe methode om schermen weer terug in het onderwijs te krijgen. Door het schrijven van een kennismap waarin allerlei lessen staan willen zij docenten LO stimuleren om schermonderwijs te geven. De docenten kunnen een bijscholing krijgen om genoeg vertrouwen te krijgen voor het geven van de lessen.

De map is te koop bij de KNAS en de bijscholingen gaan via George en Arvid.

Het schermen kent 6 niveaus waarop het schermen gespeeld kan worden. Elk niveau wordt steeds iets moeilijker, omdat er steeds meer schermtechnieken en regels bijkomen. Niveau 1 begint met schermpassen en houwen om uiteindelijk op het hoogste niveau 6 allerlei technieken zoals de verschillende parades, houw varianten en beenacties te kunnen toepassen in het spel.

Heeft u interesse, ga dan naar de powerpoint van de presentatie of bekijk een voorbeeld van het schoolschermen



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This entry was posted on 23 november 2012 and is filed under medeling, verwijzing. Written by: . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.