De workshops van Enrico di Ciolo – een terugkoppeling

degenworkshop Di Ciolo

deelnemers workshop degen

De workshopdagen van de NAS en KNAS met Prof./Maestro Enrico Di Ciolo wilden de deelnemers laten kennismaken met een exponent van leermethoden op impliciete wijze. De werkwijze van de staf van de Pisaanse schermschool, waar Enrico schermen leerde van zijn illustere vader Antonio, is gestoeld op wetenschappelijk onderzoek naar neurologische processen en vrije leerstrategieën. In Pisa hanteren ze bijvoorbeeld motto’s als

Niet onderwijzen maar laten leren.

en

De leerling heeft initiatief vanaf dag één.

Heel belangrijk bij de opleiding van jeugd en talenten is ook de rol die de gymnastiek- en coördinatielessen hebben bij het vormen van vaardigheden die de schermer nodig heeft. Het doel van de schermlessen is om kinderen te leren vaardig te worden in sensomotoriek, psychomotori

ek en sociomotoriek door het schermen en door veelzijdige oefenstof. Het schermen als doelsport is later pas een

doel.ASM

De Di Cioloschool is eigenlijk een praktijkvoorbeeld van wat Wormhoudt en Prof. Savelsbergh van het Athletic Skill Model propageerden op 12 mei. Dit kwam tot uiting in de voordracht en voorbeelden die Enrico di Ciolo op zaterdag 28 september in de degenclinic gaf, maar ook de avond daarvoor in de praktische demonstraties die hij gaf over het lesgeven aan rolstoelschermers.

Hieronder staan ter terugkoppeling aan de bijscholingsdagen met Enrico Di Ciolo op 27

en 28 september een tweetal videofragmenten en een link naar de sheets met de powerpoint presentatie van Enrico.

  • De video: “de route door de schermschool Di Ciolo”

  • De video met het verslag van de workshop rolstoelschermen



, , , , , ,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This entry was posted on 15 oktober 2013 and is filed under instructie, Workshops. Written by: . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.